מסכת הגנה מפני נגיף הקורונה המחטאת את עצמה לשימוש חוזר.

בפקולטה למדע והנדסה של חומרים בטכניון פותחה מסכת הגנה מפני נגיף הקורונה המחטאת את עצמה לשימוש חוזר. החיטוי מבוסס על חום המיוצר בשכבת סיבי פחמן בתוך המסכה באמצעות מטען חשמלי של טלפון נייד; על הפיתוח הוגש פטנט בארצות הברית

החודשים האחרונים הפכו את מסכת ההגנה לפריט חובה, וכולנו נחשפנו לסוגים השונים של המסכות ובראשן למסכה מסוג N95. לצד הריחוק הפיזי והשמירה על ההיגיינה נדרשנו להקפיד על שימוש במסכות. עם זאת, הרשויות הקפידו להבהיר שהשימוש במסכות חייב להיות נכון. בין השאר פירוש הדבר הוא שגם אם הצלחנו לשמור על המסכה נקייה ויבשה במשך היום, בסופו עלינו להחליפה.

הנחיות אלה, והצורך הדחוף במסכות לצוותים הרפואיים והפרא-רפואיים המטפלים בחולי קורונה, הובילו לביקוש פתאומי למסכות אלה ולמרדף אחר יצרנים וספקים בכל העולם. בארצות הברית, לדוגמה, נדרשות כ-3.5 מיליארדי מסכות כדי להתגונן במקרה של התפרצות חריפה של נגיף הקורונה – פי מאה ממספר המסכות הקיים שם בפועל. גם בישראל נוצר מחסור במסכות, שהחריף עם הכרזת משרד הבריאות על חובת השימוש במסכה.

במעבדתו של פרופ’ יאיר עין-אלי, דיקן הפקולטה למדע והנדסה של חומרים בטכניון, פותחה מסכה רב-פעמית הניתנת לחימום מבוקר – תהליך המשמיד את הנגיפים שהצטברו עליה במשך היום ומכין אותה לשימוש חוזר. הקונספט החדשני מבוסס על שכבה פנימית של סיבי פחמן המפוזרים במסכה באופן הומוגני. כאשר שכבת הסיבים מתחממת באמצעות זרם נמוך (2 אמפר) ממקור סטנדרטי – מטען נייד, חיבור USB או מטען סלולרי – היא משמידה את הנגיפים.

קבוצת המחקר של פרופ’ עין-אלי, יחד עם קבוצות המחקר של פרופ’ דבי לינדל ופרופ’ עודד בז’ה מהפקולטה לביולוגיה, ייצרה ובדקה את אב הטיפוס של המסכה, הנטען באמצעות חיבור למטען של טלפון נייד. בסיוע היחידה העסקית של הטכניון הוגש על הפיתוח פטנט בארה”ב ומתקיימים מגעים למסחורו עם גורמים בתעשייה.

לקריאת הכתבה המלאה באתר Ynet, לחצו כאן

לצפייה בסרטון